Prawo
zamówień publicznych od 2009 roku uwzględnia tak zwane klauzule społeczne, czyli rozwiązania, które
pozwalają uwzględniać aspekty społeczne przy udzielaniu zamówień publicznych. W
obowiązującym od 1 stycznia 2021 roku nowym
Prawie zamówień publicznych również
znalazły się takie rozwiązania. Polegają one na możliwości określenia przez
zamawiającego dodatkowych wymogów, które musi spełnić wykonawca zamówienia,
pozwalających osiągać istotne korzyści społeczne,
ułatwić na przykład dostęp do przedmiotu zamówienia osobom z
niepełnosprawnością czy też wzmacniać bezpieczeństwo socjalne pracowników
poprzez zatrudnianie ich na umowy o pracę.
W
Polsce klauzule społeczne są najczęściej postrzegane jako instrument wspierający rozwój ekonomii społecznej, sfery
aktywności obywatelskiej i społecznej, która przez działalność gospodarczą i
działalność pożytku publicznego służy realizacji celów społecznie użytecznych.
Z punktu widzenia państwa i samorządów terytorialnych cztery z tych celów są
szczególnie istotne:
integracja
zawodowa i społeczna osób zagrożonych marginalizacją społeczną,
tworzenie
miejsc pracy,
świadczenie
usług społecznych użyteczności publicznej,
rozwój
lokalny.
Klauzule
społeczne mają przede wszystkim ułatwiać dostęp do realizacji zamówień publicznych
podmiotom działającym w sferze ekonomii społecznej, czyli stowarzyszeniom,
fundacjom, spółdzielniom socjalnym czy też spółkom nie nastawionym na zysk.
Jest to uzasadnione tym, że podmioty ekonomii
społecznej wykorzystują
działalność ekonomiczną do realizacji celów społecznie użytecznych, co
najczęściej obniża ich konkurencyjność w stosunku do podmiotów rynkowych,
których głównym celem jest zysk. Dzięki ułatwianiu realizacji zamówień przez
podmioty ekonomii społecznej zamawiający przyczyniają się do wsparcia
realizacji przez nie celów społecznie użytecznych.
Klauzule
społeczne pozwalają osiągać różne korzyści społeczne, ale wśród nich jest kilka
rozwiązań, które w większym lub mniejszym stopniu ułatwiają podmiotom ekonomii
społecznej dostęp do realizacji zamówień publicznych. Jednym z takich rozwiązań
jest tak zwana klauzula zastrzeżona.
Daje ona możliwości zastrzeżenia udziału w postępowaniu wyłącznie do podmiotów
ekonomii społecznej, które zatrudniają co najmniej 30% osób z grup zagrożonych
wykluczeniem społecznym, na przykład bezrobotnych, osób z niepełnosprawnością
czy osób bezdomnych. W ten sposób zamawiający nie tylko ułatwia realizację
zamówienia podmiotom ekonomii społecznej, ale pośrednio wspiera zatrudnienie oraz integrację
społeczną i zawodową osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Klauzulę
zastrzeżoną można zastosować bez względu na przedmiot zamówienia i jego
wartość.
Inne
rozwiązanie to tak zwana klauzula usługowa,
którą można wykorzystać jedynie udzielając zamówień na usługi społeczne,
zdrowotne i kulturalne. Pozwala ona zastrzec udział w postępowaniu do
spółdzielni socjalnych oraz innych przedsiębiorstw społecznych. Poza wsparciem
integracji społecznej i zawodowej, którą prowadzą te podmioty, klauzula służy
również wzmocnieniu udziału pracowników w zarządzaniu firmami społecznymi oraz
uspołecznieniu świadczenia usług ważnych dla obywateli, na przykład prowadzenie
żłobków i przedszkoli czy też usługi opiekuńcze, z których korzystają osoby
starsze i osoby z niepełnosprawnościami.
Gminy
i ich jednostki mogą zlecać zadania uwzględnione w programach
rewitalizacji spółdzielniom
socjalnym i organizacjom pozarządowym z pominięciem Prawa zamówień publicznych,
o ile ich wartość nie przekracza progów unijnych. Oznacza to, że takie zadanie
może być zlecone bezpośrednio spółdzielni socjalnej albo organizacji
pozarządowej, co zwiększa uspołecznienie realizacji gminnych programów
rewitalizacji, a pośrednio wspiera misję społeczną wykonawców.
Zamawiający
mają również możliwość zastrzeżenia udziału w
postępowaniu wyłącznie do spółdzielni socjalnych. To rozwiązanie
wyjątkowe na tle pozostałych, bo po pierwsze nie znajduje się w Prawie zamówień
publicznych a w ustawie o spółdzielniach socjalnych. Po drugie można je
zastosować wyłącznie w zamówieniach, których wartość jest mniejsza niż 130 tys.
złotych netto. Zastrzeżenie służy pośrednio wspieraniu misji spółdzielni socjalnych,
która jest integracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem
społecznym.
W
Prawie zamówień publicznych znajduje się również klauzula
zatrudnieniowa, umożliwiająca zamawiającemu żądanie, aby wykonawca
do realizacji zamówienia zatrudnił osoby z grup zagrożonych wykluczeniem
społecznym. Zamawiający sam wskazuje do jakiej grupy (grup) mają należeć osoby
zatrudnione i ile ma ich być. Ta klauzula nie jest skierowana bezpośrednio do
podmiotów ekonomii społecznej, osoby wskazane przez zamawiającego może zatrudnić
każdy wykonawca. Podmioty ekonomii społecznej, które zatrudniają wskazane przez
zamawiającego osoby, mogą jednak o wiele łatwiej spełnić warunki klauzuli niż
wykonawcy, którzy w tym celu będą musieli znaleźć odpowiednich pracowników.
Zamawiający
mogą również uwzględniać aspekty społeczne w
kryteriach oceny ofert. Jest to forma zachęty dla wykonawców, aby - na
przykład - zatrudniali osoby z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym do
realizacji zamówienia, bo mogą za to otrzymać dodatkowe punkty w ocenie, mogące
decydować o tym, że oferta zostanie wybrana do realizacji. Wśród kryteriów
oceny ofert mogą znaleźć się również preferencje dla spółdzielni socjalnych,
organizacji pozarządowych lub innych podmiotów ekonomii społecznej, o ile jest
to uzasadnione przedmiotem zamówienia.
Warto
także wspomnieć o rozwiązaniu, które co prawda nie dotyczy aspektów
społecznych, ale w praktyce jest wykorzystywane przez samorządy w celu
ułatwienia spółdzielniom socjalnym dostępu do realizacji zamówień. To tak zwane
zamówienia wewnętrzne, określane
często angielskim mianem in house. Dotyczą one sytuacji, w której zamawiający
z sektora publicznego udzielają zamówień podmiotom, nad którymi sprawują pełną kontrolę,
podmioty te wykonują istotną część działalności na rzecz tych zamawiających, a
w ich strukturze właścicielskiej nie ma udziału kapitału prywatnego. W takim
przypadku zamówienie, niezależnie od wartości, może być udzielone w trybie z
wolnej ręki, a więc bez konieczności organizowania procedur konkurencyjnych.
Aspekt społeczny w zamówieniach wewnętrznych polega na tym, że w praktyce
wykorzystywane są do udzielania zamówień spółdzielniom socjalnym, których
założycielami są samorządy terytorialne. Ułatwia to tym spółdzielniom
realizację zamówień samorządowych.
Opisane
wyżej rozwiązania służą zwiększeniu szans na realizację zamówień publicznych
przez podmioty ekonomii społecznej, a co za tym idzie wspieraniu działalności
tych podmiotów, służącej osiąganiu celów
społecznie użytecznych, wśród których na plan pierwszy wybija się
integracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zamawiający
wspierając działalność podmiotów ekonomii społecznej realizują cele ważne dla gminy,
powiatu, województwa i całego państwa.
Samorządy
lokalne czy regionalne mają dodatkową korzyść z realizacji zamówień publicznych
przez podmioty ekonomii społecznej. W większości są to podmioty działające w
wymiarze gminy, powiatu czy województwa. Tacy wykonawcy gwarantują samorządom,
że korzyści społeczne wynikające z ich działalności będą służyć mieszkańców społeczności lokalnych czy regionalnych, a
pieniądze przeznaczone na realizację zamówień będą wydawane w konkretnej
gminie, powiecie czy województwie.
Więcej
informacji o klauzulach społecznych, ich stosowaniu oraz korzyściach dzięki
temu uzyskiwanych można znaleźć m.in. w VADEMECUM ZAMÓWIEŃ SPOŁECZNYCH.